مغردون يحيون ذكرى “فنكوش وكفتة” السيسي وعبد العاطي

مغردون يحيون ذكرى "فنكوش وكفتة" السيسي وعبد العاطي

لم ينس إحياء الذكرى الخامسة لإطلاق “جهاز الكفتة” الذي قدمه اللواء المصري، إبراهيم عبد العاطي، باعتباره علاجاً من القوات المسلحة لمرض الإيدز وفيروس “سي”.

و هذا العام على كامل الوزير الذي أشرف على “الاختراع”، حين كان يتولى رئاسة الهيئة الهندسية للقوات المسلحة، وأصبح أخيراً وزيراً للنقل والمواصلات. ووجه ناشطون رسالة إلى نظام الرئيس الحالي، ، تقول “كل فنكوش وأنت طيب”.

وتذكر هشام صاحب حساب “مدونة افتكاسات”: “‏من الأرشيف… هكذا تحدث أحمد موسى عن جهاز الكفتة… اليوم الذكرى السنوية… أحمد موسى: حرب بين الشركات العالمية بسبب اختراع جهاز الإيدز لـ الدكتور عبدالعاطى… بقاله 18 سنة شغال على اختراعه”، ليرد عليه “الهواس”: “عيد كفتة سعيد happy cofta day”.

وطالب فتحي محمد: “‏لا تنسوا اليوم 28 مارس الذكرى السادسة لظهور فنكوش عبد العاطي كفتة وتسليم جهاز الكفتة للإدارة الهندسية للقوات المسلحة اللي أعطى الأمل للملايين من مرضى فيروس c والقضاء على الإيدز وتم ترويجه من إعلام العار… يا ترى هو فين دلوقت وأين اللوا عبده كفتة… مش حاننسى إنجازاتكم”.

وتساءلت مجيبة زهنين: “‏اليوم يوافق ذكرى جهاز الكفتة… حد بس يعرفنا راح فين طاااااااااااه.. الهيئة الهندسية بالجيش تتسلم أول دفعة من جهاز علاج «سي والإيدز» المصري اليوم”.

وقال محمد مدحت: “‏النهاردة عيد ميلاد الفنكوش… جهاز الكفتة اللي بيعالج من الإيدز وفيروس سي”.

وأشار محمد الرفاعي: “‏‎عايز أقول إن هنا مقتنعين إنها كانت خطة عشان شركات الأدوية تدينا علاج فيرس سي بسعر رخيص… لك أن تتخيل العقليات اللي بتعامل معاها”.

وسخر حساب “سياسة بالبلدي”: “عيد ميلاد جهاز الكفتة، كبر وبقى عنده 5 سنين”.

من ناحيته طالب عبد الرحيم: “‏‎‎جهاز الكفتة… فرخة بجنيه… ترعة السويس… الدولار بأربع جنيه… مليون وحدة سكنية… متى تنتهي فناكيشكم يا كذابين”.

وغرد “ميم”: “‏‎طيب ما إحنا من 5 سنين عملنا الهدف القومي التخلص من الإيدز وفيروس سي وبمشاركة القوات المسلحة وتحت رعاية رئيس الجمهورية في مؤتمر صحافي عالمي أعلن الدكتور عبد العاطي عن جهازه الشهير محتاجين كمان 3 سنين والماكنة تطلع كفتة ونقضي على الإيدز والله الموفق والمستعان”.

وأكد عمرو حسن: “‏حكم العسكر: عبد العاطي كفتة فكرة والفكرة لا تموت… أهم حاجة يمنعوا الشعب من نعمة الإنجاب… على مدار 65 سنة”.

قد يعجبك ايضا